Recensie over / terugblik op het Passieconcert op 14-04-2019 in de Dorpskerk te Zwaag

Het concert vond plaats op een zonnige zondagmiddag, waardoor de koperen kroonluchters mooi oplichtten. Twee speciaal gemaakte boeketten kleurden mooi bij de paarse accenten in de kleding van de vrouwen. Het inzingen was al een feest door de mooie akoestiek van het kerkje en door de begeleiding op het orgel door de Hoornse musicus Willem Woestenburg. Dat is voor ons als a cappella-koor steeds opnieuw een bijzondere samenwerking.

De kerk was goed gevuld, waardoor er een mooie wisselwerking ontstond met het publiek. Regina Arbouw, recensent van het Noord Hollands Dagblad was ook aanwezig.

Het concert begon met het ‘Stabat Mater’ van Joseph Rheinberger.
Hierover schreef Regina: ‘De middeleeuwse tekst hiervan beschrijft een aangrijpende scène uit de geschiedenis van Christus. Namelijk wanneer zijn moeder moet toezien hoe haar zoon gekruisigd is. Een zeer groot aantal componisten heeft deze smartelijke woorden op muziek gezet, de bekendste hiervan is wellicht Pergolesi. De versie van Rheinberger kreeg zondagmiddag een orgelbegeleiding van Willem Woestenburg. Het werk werd goed gezongen en uitstekend begeleid. Maar het meest bijzondere was de intentionele waarde van deze uitvoering. Niet ieder koor kan goed uit de voeten met een diep geworteld religieus werk als dit. Koor, dirigent en begeleider waren uitstekend in staat deze meditatieve, ontroerende compositie volop tot zijn recht te laten komen. De eerste fase werd afgesloten met het roerend mooie ‘Dum emisit spiritum’.

Daarna zongen we ‘Abendlied’, ook van Rheinberger, over de Emmaüsgangers. De enkele zin van de tekst: ‘Bleib’ bei uns, denn es will Abend werden’ maakt de betekenis ervan in deze zesstemmige melodie heel intens.

Het ‘Funeral Ikos’ van John Tavener klonk prachtig in deze kerk, waardoor de recensent ‘echo’s van mooie Engelse koorzang’ hoorde.

Willem speelde een eigen bewerking van ‘Fratres’ door Arvo Pärt (een concertstuk zonder voorgeschreven instrumentarium), waarvan Regina de uitvoering goed en helder vond en de herhalende motieven van de oorspronkelijke versie heel herkenbaar.

De drie Koralen uit de Mattheüs- en Johannes Passie klonken volgens de recensent in de a cappellavorm niet alleen onberispelijk, maar ook grandioos mooi.

Bij het laatste lied ‘Ave verum corpus’ van Mozart, begeleid door Willem, ging het koor in een kring staan met de stemgroepen door elkaar, wat een prachtig geluid opleverde.

Het publiek liet met een enthousiast applaus horen dat ze dit concert zeer waardeerde, terwijl de boeketten werden overhandigd aan dirigent Arnold Bakker en aan Willem Woestenbrug. Na het concert was er nog een gezellig samenzijn met een drankje. Regina besloot haar recensie als volgt: ‘Een fijn concert, een goed begin van de Stille Week’.

tekst: Tineke Oosterlee, foto’s: Egbert Baars